Papua Merdeka, Tilly’s strijd voor onafhankelijkheid

Toen ik op 26 oktober naar het Malieveld in Den Haag ging om de demonstratie voor het behoud van Zwarte Piet te fotograferen, had ik nog geen idee hoe vreemd de dag zou verlopen.

Ik ben bezig met een serie reportages over veranderingen in Nederland en Zwarte Piet is zo’n typisch Nederlandse traditie die misschien wel op het punt staat om aangepast te worden.
Ik dacht een luchtig, misschien wel wat kneuterig onderwerp in beeld te gaan brengen, maar er gebeurde iets heel anders.

West-Papoea
De Delftse Tilly Kaisiëpo was ook naar het Malieveld gekomen. Om steun te betuigen én om aandacht te vragen voor haar eigen strijd: onafhankelijkheid van West-Papoea.
Over wat er toen gebeurde schreef ik een artikel op dit blog dat inmiddels 1,5 miljoen keer is gelezen.
Net als veel Nederlanders wist ik vrijwel niets over West-Papoea, maar inmiddels heb ik me er meer in verdiept en ik hoop dat meer mensen dat zullen gaan doen.

Webdocumentaire
Om daar een beetje bij te helpen heb ik mijn bedrijf Narratus Multimedia ingezet en een korte webdocumentaire gemaakt over Tilly en de situatie in West-Papoea. Het zou mooi zijn als al die mensen die het eerdere artikel hebben gelezen ook deze docu bekijken. En voor wie de petitie ‘Stop de slow motion genocide in West-Papoea’ nog niet getekend heeft, hoop ik dat deze docu daar toe zal aanzetten.

WAARSCHUWING: DE DOCUMENTAIRE BEVAT BEELDEN DIE ALS SHOCKEREND KUNNEN WORDEN ERVAREN.

Geef een reactie

