Hoe fotografeer je een spook?

Je kunt als fotograaf de opdracht precies zo uitvoeren als van tevoren is bedacht door de opdrachtgever.
Je kunt ook je eigen draai eraan geven. Beter is het allebei te doen en de opdrachtgever positief verrassen.

Spoken

Als fotograaf krijg je soms vreemde opdrachten. Zo werd ik een aantal jaren geleden gebeld door een redactrice van het personeelsblad van het ministerie van OCW. Of ik foto’s wilde maken voor bij een artikel over de Haagse villa van de Raad voor Cultuur. Volgens sommige medewerkers zou het er spoken.

Interieurfoto’s

Bij de villa aangekomen ontmoette ik de redactrice. Zij zou een groot gedeelte van de nacht in de villa doorbrengen in de hoop het spook te ontmoeten. Of misschien hoopte ze eigenlijk van niet.
Omdat ik de kans op een ontmoeting met een spook niet heel hoog achtte, overlegde ik met haar, mijn opdrachtgever, hoe ik dit het beste kon fotograferen. Zij stelde voor wat interieurfoto’s te maken.

Bedrijfsjournalistiek

De villa is een oud gebouw en het was redelijk donker binnen, maar echt spooky wilden de foto’s niet worden, het werden gewone interieurfoto’s. Dat zal je net zien. Heb je een spook nodig, laat hij zich niet zien.
Ik besloot dan maar een spook te creëren. Als fotojournalist kun je dat natuurlijk niet doen, maar in dit geval maakte ik de foto’s als fotograaf voor een personeelsblad en in de bedrijfsjournalistiek heb je wat dat betreft wat meer ruimte. Daarnaast ging ik er vanuit dat de meeste lezers van het blad wel zouden begrijpen dat de schim op de foto geen echt spook was.

Statief

Maar hoe creëer je een spook en hoe fotografeer je dat vervolgens?
Het creëren en fotograferen van een spook gaat in één moeite door: ik vroeg de journaliste haar jas aan te trekken en haar capuchon over haar hoofd te trekken en heel langzaam de trap af te lopen.
Ik zette mijn camera op statief  en de sluiter 2,5 seconden open. En het spook liet zich zien.

Meedenken

Het mooie van dit soort opdrachten vind ik dat  je als fotograaf mee kunt denken met je opdrachtgever.
Natuurlijk is het belangrijk dat je de techniek beheerst, maar uit ervaring weet ik dat opdrachtgevers het waarderen wanneer je zelf ook met ideeën komt.
Nadat ik de foto’s had gemaakt, liet ik de journaliste achter in de donkere villa.

We hebben nooit meer iets van haar vernomen…..spooky.

Het spook in de villa van de Raad voor Cultuur

Het spook in de villa van de Raad voor Cultuur

3 Responses to Hoe fotografeer je een spook?

  1. Esther Prade says:

    Dit is ook een geweldig verhaal. Maar ik ben nu zeer nieuwsgierg naar het spook (want volgens de medewerkers zou het er spoken). Wat doet dat spook dan precies? Gaat het om 1 spook of meerdere? Laat hij deuren en ramen klapperen, maakt hij dingen weg?
    (ik ben namelijk ook bezig met een spookverhaal …)

  2. Danique says:

    Geachte heer,
    Voor een project op school ( rondom fotografie ) wouden we bezig met dit concept. Ik had alleen een vraagje over het diafragma. Heeft u de camera het zelf laten instellen of ook handmatig ingesteld?
    Met vriendelijke groeten ,
    Danique

    • heusfoto says:

      Beste Danique,
      Ik doe alles handmatig. In dit geval: diafragma: f/8, de sluiter stond 6 seconden open.
      Ik hoop dat ik je hier voldoende mee heb geholpen.
      Succes!

      Met vriendelijke groet,
      Gerrit de Heus

Geef een reactie

