Jij hebt zeker wel een goede camera?

Het is me regelmatig overkomen dat ik mijn foto’s aan belangstellenden liet zien en de reactie kreeg: “Mooi. Jij hebt zeker wel een goede camera?”

Mijn antwoord is inmiddels net zo’n cliché geworden, als de vraag. Zij het in verschillende variaties: “Lekker gegeten, u heeft zeker wel goede pannen?” Of: “Ik ga een paar klapschaatsen kopen, dan kan ik meedoen aan de Olympische Spelen.” En zo heb ik er nog wel een paar.

Voetbalwedstrijd
Niet dat ik me druk maak om dat soort vragen. Ik vind het eigenlijk wel grappig.
Nog leuker is het wanneer je in de praktijk mensen tegenkomt die écht denken dat wanneer je goede apparatuur hebt, de rest vanzelf gaat.
Zo zat ik eens, in opdracht van het AD/Haagsche Courant, langs de lijn bij een voetbalwedstrijd. Gewoon amateurvoetbal.
Er kwam een man naast me zitten. Hij pakte zijn camera uit zijn tas, een Canon 1D Mark III, en schroefde daar een Canon 300 mm/F2.8 op.
De man begon enthousiast te fotograferen. Hij schoot op alles wat bewoog en liet de motordrive lekker door rammelen. “Hij zal wel haast hebben”, dacht ik nog “misschien moet hij nog naar een andere wedstrijd.”

Basiskennis
Toen het geratel naast me even ophield zag ik hem op het schermpje achterop zijn camera kijken. Hij zette grote ogen op en keek mij vertwijfeld aan. “Mag ik even wat vragen?”, zei hij voorzichtig. “Ik snap er niets van. Steeds wanneer ik mijn camera omhoog richt om een kopduel te fotograferen, verandert de belichting.”
Ik dacht even dat hij een geintje maakte, maar de vraag bleek serieus. De man had zijn camera op de automaat gezet en ging er van uit dat het dan wel goed zou komen. Hij begreep niet dat wanneer je je camera op de lucht richt, deze veel meer licht meet en dat je onderwerp (de voetballers) in dat geval onderbelicht worden. De basiskennis ontbrak bij deze man.

Nieuwe pannen
Geeft niets. Iedereen moet het leren en iedereen kan het leren. Zo ingewikkeld is het niet.
Ik begrijp alleen niet dat iemand zo’n € 12.000 aan apparatuur uitgeeft, maar niet weet hoe het spul werkt.
Ter plekke heb ik hem nog het een en ander uitgelegd in de hoop dat hij toch nog met goede foto’s thuis zou komen. Als dank nodigde hij me uit om bij hem te komen eten. “Ik heb nieuwe pannen”,  zei hij trots.

Kijk ook even naar het filmpje. Mooie voorbeelden van enthousiaste amateurfotografen:

2 Responses to Jij hebt zeker wel een goede camera?

  1. Ik moest hardop lachen om je artikel! Als fotograaf maak je het inderdaad vaak mee.. ik zeg altijd dat ik mijn camera alles geleerd hebt wat ik weet… vaak snappen ze het niet maar voor mij is het genoeg 😉 Maargoed iedereen denkt tegenwoordig dat ze een fotograaf zijn als ze een camera’s kopen, soms wel frustrerend.

  2. Haha, erg geestig! Heb laatst een goed boek gelezen… Zal dan ook wel aan de pen van de schrijver hebben gelegen!

Geef een reactie

