Wat ben je waard, als fotograaf?

De meeste fotografen zullen het herkennen. Een potentiële opdrachtgever belt en vraagt om een offerte.
De prijs is van een aantal zaken afhankelijk: hoeveel foto’s moeten er geleverd worden? Hoe lang ben je er mee bezig? Hoe moeten ze worden aangeleverd? Wat gebeurt er met de foto’s? En meer van dat soort vragen.
Wil je zo’n opdracht binnenhalen moet je tegenwoordig een hele scherpe prijs offreren, de concurrentie van collega’s en amateurfotografen is immers groot.

De laatste jaren is het aantal collega-fotografen flink gegroeid. Veel mensen met een vaste baan, zeggen die voor de helft op en beginnen voor zichzelf als fotograaf. Daar heb je tegenwoordig niet veel voor nodig. De digitale camera en de computer zijn vaak al in huis en volgens familie en vrienden barst je van het talent.
Maar dan komt het: wat ga je rekenen voor je werk? Veel beginnend fotografen vergeten dat ze nu ook ondernemer zijn. En dat ze dus een realistisch tarief moeten rekenen om van hun werk, want dat is het nu, rond te komen. De meeste beginners zijn zo blij dat ze nu echt fotograaf zijn, dat de vergoeding van secundair belang is. “Ik heb van mijn hobby, mijn beroep gemaakt”.
Veel gehoorde argumenten zijn: “Ik ben een beginner, dus kan nog niet zo veel rekenen” of: “De eerste doe ik voor weinig of voor niets, dan komt die opdrachtgever zeker terug”. En ook een mooie: “Mijn naam staat bij de foto, dus ik krijg gratis reclame”.

Voor wie op deze manier begint, zal het fotograferen altijd een betaalde hobby blijven. Als een opdrachtgever jou benadert is dat omdat jouw werk hem bevalt, dus waarom zou je daar geen normaal prijskaartje aan hangen? En wie voor weinig of niets werkt en de naamsvermelding als beloning ziet, zal alleen klanten trekken die ook gratis foto’s willen.
Door deze ontwikkelingen zijn de tarieven onder druk komen te staan. Het aanbod van goedkope fotografie is zo groot, dat opdrachtgevers tegenwoordig vaak schrikken van een normaal tarief. Maar moet je daar, als fotograaf, in meegaan? Heeft het zin om de concurrentie aan te gaan met  fotografen die hun vaste lasten financieren middels hun parttime baan? Ik denk het niet. Het heeft weinig zin werk te verrichten, wat te weinig oplevert om van te leven.

Toch is dat moeilijk want bewust of onbewust, maken opdrachtgevers gebruik van die situatie. Na het leveren van de offerte begint het onderhandelen. Iedere fotograaf zal dit herkennen: “We hebben weinig budget, dus kan het voor de helft?” of “We kijken eerst hoe deze opdracht gaat, de volgende betalen we.” Gek genoeg is dat onderhandelen bijna gewoon geworden in de fotografie. In het filmpje kun je zien hoe vreemd dat eigenlijk is in de ‘normale’ maatschappij.

4 Responses to Wat ben je waard, als fotograaf?

  1. Irene Dral says:

    Hoi Gerrit, je relaas is mij uit het hart gegrepen! Ik werk zelf met redelijke en professionele tarieven en kan je melden dat ik daardoor al menig opdracht heb misgelopen. De portomonnaie, zelfs van de grotere organisaties is leeg. Midden- en kleinbedrijf begrijpt niets van auteursrecht en bepalen de spelregels voor gebruik van foto’s…en dan volgen er discussies…alle zeilen bijzetten om een nare smaak in de mond te voorkomen..pfff

    Als je tips hebt, of wie dan ook die dit leest, welkom…
    Wie weet kunnen we in dit opzicht onze krachten bundelen en samen staan voor ons brood!

    Filmpje zet ik door 🙂

    Hartelijke groet,
    Irene

  2. heusfoto says:

    Hoi Irene,

    Dank voor je reactie. Tips heb ik niet echt. Behalve dat het geen zin heeft om te zakken naar tarieven waar je niet van kunt leven. Maar je kunt het opdrachtgevers niet kwalijk nemen dat ze naar de goedkoopste oplossing zoeken, zeker wanneer ze het verschil niet zien tussen goede en slechte fotografie. We moeten maar blijven zoeken naar opdrachtgevers die dat wel doen én er nog een beetje geld voor over hebben ook ;-).

    Groet,
    Gerrit

  3. Prima blog; leuk filmpje. Hoe langer ik bezig ben, hoe meer ik tot de conclusie kom dat geen andere beroepsgroep zo erg last heeft van deze mentaliteit als fotografen!

  4. Komt me bekend voor als kunst en decoratieschilder. Mensen denken vaak dat ik dit als hobby doe terwijl ik ervan moet leven.

Geef een reactie

