Foto-Jaaroverzichten 2010

Oranjesupporters in Zuid-Afrika

Ik geef het toe: Jaaroverzichten. Ik ben er gek op.
Of het nu om nieuws gaat of sport, om weerberichten of wie er zijn overleden in het afgelopen jaar, ik wil het weten.
Zelfs de jaarhoroscopen van het afgelopen jaar loop ik na om te checken of ik echt zo gelukkig in de liefde was als voorspeld.
Maar het mooiste van alles vind ik toch het terugkijken van foto’s die het afgelopen jaar gemaakt zijn. Ieder zichzelf respecterende krant maakt tegenwoordig een foto-jaaroverzicht en voor individuele fotografen is het ook een leuke bezigheid. Zelf stel ik aan het einde van het jaar altijd een fotoboekje samen van mijn eigen werk. Gewoon omdat het leuk is om nog eens te kijken hoe je werk zich ontwikkelt en het houdt je scherp: als het lastig is om er een beetje interessant boekje van te maken wordt het tijd om weer eens kritisch naar je werkwijze te kijken.
Voor mij was 2010 anders dan anders. Het eerste half jaar kabbelde rustig voorbij, maar in juni veranderde dat. Samen met mijn broer Tjapko begon ik aan de mooiste klus van het jaar. Wij mochten naar Zuid-Afrika om drie weken lang de oranjesupporters te volgen tijdens het WK voetbal. Filmend, fotograferend en schrijvend trokken we per camper door het prachtige Zuid-Afrika.

Na die klus volgde een redelijk rustige zomer, maar dat was best lekker want het was hard werken geweest in Zuid-Afrika. Een prima moment ook om eens na te denken over mijn toekomst in een veranderende media-wereld.
Al vrij snel kreeg ik ideeën voor grote fotoprojecten, daarnaast kwamen er mooie opdrachten binnen voor fotografie en voor complete multimedia-projecten. Het drukke najaar kon beginnen.

Alles was onder controle tot die ene zondag in september. Het was een prachtige dag. Ideaal om te gaan hardlopen in de duinen van Wassenaar. Met een groep van zo’n twintig man renden we over een mooi vlak fietspad. En daar was hij opeens: ‘De Put’. Niemand had er last van. Iedereen liep er omheen, behalve ik. Als donderslag bij heldere hemel, lag ik opeens op straat. Ik was op de rand gestapt en mijn enkel klapte dubbel: gescheurde enkelbanden.

Mijn enkel moest drie weken in het gips, daarna twee weken tape en sindsdien wekelijks fysiotherapie. Dat stond dan weer niet in mijn jaarhoroscoop.
Het slechte nieuws is dat de genezing van de enkel langzaam gaat, sterker er zit al weken geen verbetering meer in, maar als je het positief bekijkt: ik krijg steeds meer ideeën voor fotoprojecten en sta te popelen om te beginnen.
Het zal dus vast wel weer goed komen in het nieuwe jaar en hoop dan ook dat ik aan het einde zelf weer een interessant foto-jaaroverzicht kan laten zien. Tot dan moeten jullie het doen met een verzameling links van jaaroverzichten van anderen. Maar dat is geen straf, er zit prachtig werk bij.

Gelukkig Nieuwjaar!

Gerrit de Heus

Bekijk hier de lijst:

Geef een reactie

