Nikkelen Nelis

De moderne journalist moet van alle markten thuis zijn. Waar ooit het gereedschap bestond uit een blocnote en een pen, sleept hij nu een rugzak mee met videocamera, fototoestel en geluidsrecorder. De journalist is multimediaal en werkt crossmediaal. Daarmee doet hij of zij denken aan een Nikkelen Nelis, zo’n muzikant die probeert met handen, voeten en lippen het geluid van een compleet orkest te produceren.
De muziek van de Nikkelen Nelis klinkt vaak wat vals, omdat het lastig is om tegelijkertijd te trommelen én trompet te spelen. Zoals het voor een journalist ook lastig is om aantekeningen te maken tijdens het fotograferen of andersom.
Het gevaar van mutimediaal werken is dan ook dat de kwaliteit van het journalistieke product in zijn geheel achteruit gaat. Een goed artikel schrijven en een goede foto maken zijn twee verschillende dingen. Wanneer je beiden moet doen is de kans groot dat het ene onderdeel ten koste gaat van het andere of, nog erger, dat je beide onderdelen half doet.

Omdat op de meeste redacties de schrijvende journalisten het voor het zeggen hebben en beeldredacties schaars zijn, komt het vaker voor dat schrijvende journalisten fotograferen dan dat fotografen schrijven. Met als gevolg dat vooral de kwaliteit van de fotografie achteruit gaat.
Als fotograaf vind ik dat zonde. Niet omdat het om mijn broodwinning gaat, maar omdat ik liever een krant, tijdschrift of website zie waar fotografie serieus wordt genomen en misschien zelfs van toegevoegde waarde is.
Vaak hoor ik journalisten roepen dat het met de camera’s van tegenwoordig geen probleem meer is om een goede foto te maken. Een vreemd misverstand. Alsof het alleen om het gereedschap gaat. Zo geredeneerd zou ik kunnen zeggen dat ik met de juiste pen een interessant artikel zou kunnen schrijven.
Ik begrijp best dat we niet terug kunnen in de tijd en dat journalisten multimediaal zullen blijven werken. Maar het zou mooi zijn wanneer journalisten het fotograferen dan wel serieus zouden nemen. Verdiep je er een beetje in. Vergelijk je foto’s met die van professionele fotografen en leer daar van.

Nu moeten wij fotografen ons werk ook weer niet groter maken dan het is. We zijn makkelijker te vervangen dan de gemiddelde chirurg. Daarom geef ik de komende tijd, op dit blog, tips aan journalisten en redacteuren die ook fotograferen. Want wanneer je naast goed trommelen beter trompet leert te spelen, wordt de muziek daar alleen maar beter van.

2 Responses to Nikkelen Nelis

  1. Pingback: Tweets that mention Nikkelen Nelis « Gerrit de Heus -- Topsy.com

  2. Bob Maten says:

    Wat mij vooral trok aan dit artikel is die geweldig afbeelding, whaha raap mij maar op!

Geef een reactie

