Orkaanseizoen

Dianne Brookshire in haar huis in Bridge City, Texas.

De zuid- en oostkust van de Verenigde Staten worden elk jaar door orkanen getroffen. Zondag 29 augustus herdenkt New Orleans de grootste. Katrina. Het is dan vijf jaar geleden dat de orkaan vele slachtoffers eiste en een groot deel van de stad verwoestte.

Een andere orkaan die veel schade aanrichtte was Ike. In de nacht van 12 op 13 september 2008 kwam Ike aan land in Texas. Door overstromingen als gevolg van de orkaan, kwamen duizenden huizen onder water te staan.
Een maand later was ik, voor een reportage over een heel ander onderwerp, in de VS en reed ik toevallig door het rampgebied. Zoals het met nieuws gaat, was ik Ike al vergeten. Maar dat waren de betrokkenen natuurlijk niet. In haar verwoestte huis in Bridge City, sprak ik Dianne Brookshire.
“Welkom in de hel”, is het eerste wat ze tegen me zegt. Ze leidt me rond door wat ooit haar huis was en vist hier en daar nog wat persoonlijk bezittingen uit het puin.
Lang kan ze nooit in haar huis blijven. “Maximaal vier á vijf uur, anders stort ik in. Dan ga ik weer naar de caravan waar ik nu samen met mijn dochter woon.” Ze is niet alleen verdrietig om het verlies van haar huis, maar ook heel boos. Op de verzekeringsmaatschappijen. “Volgens onze hypotheekverstrekker hoefden wij geen verzekering tegen overstroming af te sluiten, maar wel tegen orkaanschade. Volgens de verzekeringsmaatschappij is deze schade veroorzaakt door overstroming, dus betalen ze niets. Dat die overstroming het gevolg is van een orkaan, kijkt men voor het gemak maar over heen. En ja, dit is een van de bedrijven die, vanwege de economische crisis, hulp kregen van onze overheid.”

Geef een reactie

